Katoenen borstdoek met centraal een langgerekte driehoek en kleurige bloemen en bladeren op achtergrond van diagonale banen

ca. 1940
Lasem

Kemben, borstdoek voor vrouwen, met in het midden een langgerekte, rode modang met cemukiran aan de binnenzijden. De modang was oorspronkelijk voorbehouden aan de koninklijke leden van de vorstenhoven om te dragen (McCabe Elliot, 1984). De rest van de doek is in garis miring gebatikt, diagonale banen die gevuld zijn met verschillende motieven, o.a. het verboden motief parang (gebroken dolk, zwaard), en ukel (kleine, krullerige ranken). Daar overheen zijn grotere bloem- en bladvormen afgebeeld. De informant van verzamelaar Veldhuisen noemt het motief gendolo giri. In Lasem was een groot deel van de batik voor de export naar Sumatra bestemd. De batik produktie was grotendeels in handen van de Peranakan (van Hout, 2001).