Katoenen borstdoek door Fact. Jonas met slangendraak, Garuda, vogels en bloemen

Maker
Vervaardiging: Fact. Jonas
Surakarta (stadsgemeente)

Borstdoek met langgerekte driehoek in het midden met traditionele cemukiran aan de binnenzijde. De rest van de doek is gebatikt in het, oorspronkelijk koninklijke, semèn. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Hier is het opgebouwd uit florale motieven, de naga-draak, symbool van de onderwereld, en de Garuda, vogels en vleugels, symbolen van de bovenwereld. De doek is gemaakt in een Indo-Europese batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.