Rechthoekige doek met langgerekte modang in het midden, met aan de binnenranden de traditionele cemukiran. De rest van de doek is gebatik met het semèn-motief. Het semèn-motief is een geheel aan...
Rechthoekige doek met langgerekte modang in het midden, met aan de binnenranden de traditionele cemukiran. De rest van de doek is gebatik met het semèn-motief. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Vogels en vleugelmotieven (mirong) verwijzen naar Garuda, en dus naar de hemel. Bloemranken verwijzen naar de tussenwereld (de aarde), maar eveneens naar vruchtbaarheid en dus nieuw leven. Een borstdoek wordt bij vrouwen rond de torso gewikkeld. De doek is gemaakt in een Indo-Europese batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs. Voor de oorlog gingen antiekhandelaren bij Europeanen aan huis langs met hun antiekwaren. Zo maakten ze tevens reclame voor hun winkel. Er was een bloeiende handel in Indonesisch antiek en men raakte bewust van de internationale markt en prijzen.
Aanvullingen
Vul deze informatie aan of geef een reactie
Reactie