Katoenen blouse met kleurig boorsuursel van een vrouwenkostuum

TM-4314-1a
voor 1976
Larrainzar

Witte huipil met onder de vierkante hals kleurig wollen borduursel, hoofdzakelijk bestaand uit geometrische motieven, maar ook mensfiguren (zie Cordry, 1968:76, bovenste foto). De huipil vormt onderdeel van een vrouwenkostuum en wordt over een andere blouse gedragen. Beide worden in de rok gedaan, die strak tegen het lichaam wordt gewikkeld waarna het overblijvende stof aan de voorkant geplooid wordt weggewerkt. De gordel of buikband gaat om de rok heen en wordt aan de voorkant met een platte knoop vastgebonden. Bij dit kostuum wordt geen hoofdbedekking gedragen; ook worden de haren nauwelijks versierd. De rand met mensfiguurtjes heet 'hkaxlan' en hierdoor kan de maakster achterhaald worden (informatie via de verkoper). Een zigzaglijn verwijst naar de slang, een veel gebruikt motief in de Mexicaanse wereld.