Kantstrook van 'Duitse muts', Friesland

Nederlands Openluchtmuseum
ST 0443
Nederlands Openluchtmuseum

Een blauwdruk van een strook kloskant, afkomstig van een zogenaamde 'Duitse muts' die gedragen is in Friesland. De Valenciennes kant met een grond van ronde Valenciennesmazen is waarschijnlijk in Antwerpen of de directe omgeving geproduceerd. De kant dateert uit de derde kwart van de achttiende eeuw en vindt zijn oorsprong in de Hollandse 'bloemkoolkanten'. Het grote centrale, ovale motief aan de onderrand stamt van die oorspronkelijke bloemkool. Het patroon als geheel heeft zich in de loop der jaren verder ontwikkeld en er zijn achttiende-eeuwse elementen aan toegevoegd. Het heeft echter zijn symmetrisch karakter behouden. Technisch gezien is deze kant een Valenciennes. Die techniek vindt echter haar oorsprong in Antwerpen en is daar waarschijnlijk in productie gebleven. De gebruikte draad is zwaarder dan de draad die werd toegepast in de achttiende-eeuwse modekanten die uit de stad Valenciennes zelf stammen. De productie van dit type kant is meer gericht op 'effect' dan op uiterst delicate verfijning. Dit zijn opnieuw kenmerken die verwijzen naar een Antwerpse herkomst. Kanten van dit type zijn veel toegepast in de 'Duitse' muts van Friesland. De blauwdruk is vervaardigd door NOM-medewerkers tijdens veldwerk.