Jurk in zwart netweefsel met loshangende banden in de rok

 

Arthur Lelong, de vader van Lucien Lelong (1889-1958), bezat een boetiek in Parijs. Mode zat Lucien lelong in het bloed. Naast couturier stond hij vooral bekend als uitstekend zakenman. Het...

Doorzoek de website met tags
Maker
Lucien Lelong (ontwerper)
Objectnummer
MMH.2015.0063
Instelling
Modemuseum Hasselt
Periode
1927

Arthur Lelong, de vader van Lucien Lelong (1889-1958), bezat een boetiek in Parijs. Mode zat Lucien lelong in het bloed. Naast couturier stond hij vooral bekend als uitstekend zakenman. Het effectieve ontwerpen liet hij over aan zijn atelier waar bekende ontwerpers als Christian Dior, Pierre Balmain en Hubert de Givenchy hun carrière startten. Zijn stijl werd gekenmerkt door vloeiende lijnen in soepele materialen. Deze zwarte flapperjurk van het Modemuseum dateert uit de periode waarin Lucien Lelong getrouwd was met zijn tweede vrouw, muze en raadgever, Natalie Paley. De beweeglijke, vloeiende silhouetten van Lelong pasten perfect in de tijdsgeest waarin Europa en Amerika in de ban waren van swingende dansmuziek als tango en charleston. Zwart was oorspronkelijk voorbehouden voor rouwkleding. Onder invloed van Coco Chanel werd het zwarte jurkje een tijdloze klassieker en al snel had elke ontwerper zijn versie van dit legendarische jurkje. Tijdens de Tweede Wereldoorlog redde Lelong, toen voorzitter van de 'Chambre Syndicale de la Haute Couture', de Parijse ateliers van een gedwongen verhuis naar Berlijn. Hij zorgde er ook voor dat stoffen voorradig bleven en redde daardoor de Parijse couture van een ondergang.

Arthur Lelong, de vader van Lucien Lelong (1889-1958), bezat een boetiek in Parijs. Mode zat Lucien lelong in het bloed. Naast couturier stond hij vooral bekend als uitstekend zakenman. Het effectieve ontwerpen liet hij over aan zijn atelier waar bekende ontwerpers als Christian Dior, Pierre Balmain en Hubert de Givenchy hun carrière startten. Zijn stijl werd gekenmerkt door vloeiende lijnen in soepele materialen. Deze zwarte flapperjurk van het Modemuseum dateert uit de periode waarin Lucien Lelong getrouwd was met zijn tweede vrouw, muze en raadgever, Natalie Paley. De beweeglijke, vloeiende silhouetten van Lelong pasten perfect in de tijdsgeest waarin Europa en Amerika in de ban waren van swingende dansmuziek als tango en charleston. Zwart was oorspronkelijk voorbehouden voor rouwkleding. Onder invloed van Coco Chanel werd het zwarte jurkje een tijdloze klassieker en al snel had elke ontwerper zijn versie van dit legendarische jurkje. Tijdens de Tweede Wereldoorlog redde Lelong, toen voorzitter van de 'Chambre Syndicale de la Haute Couture', de Parijse ateliers van een gedwongen verhuis naar Berlijn. Hij zorgde er ook voor dat stoffen voorradig bleven en redde daardoor de Parijse couture van een ondergang. Zwarte jurk in netweefsel. Ronde halsuitsnede en smalle schouderbandjes. De hals-en armuitsnijding zijn met een fijne bies afgewerkt. Rond de hals- en armuitsnede in voor- en rugpand is 3 cm ecrukleurige voile stof zichtbaar door het netweefsel. Vanaf dat punt hangt een loshangend stuk over de jurk en reikt tot de lenden. In het voorpand op heuphoogte een brede band van dezelfde stof die kruislings loopt. In de rug lopen deze banden horizontaal boven elkaar. In het voorpand heeft het rokdeel in middenvoor een sterk uitgeschuind inzetstuk . Elke zijkant heeft een lang loshangend zijstuk dat afgerond is aan de boord. Middenrug heeft een lange loshangende strook vanuit de onderste band. De jurk is volledig gedubbeld met een zwarte, zijden voering. De voeringrok heeft een zeer diepe split.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie