Jurk in zwart- en ivoorkleurige wol

Maker
Comme des Garçons (modehuis), Rei Kawakubo (ontwerper)
MMH.2015.0075
Modemuseum Hasselt
1998/1998

De Japanse ontwerpster Rei Kawakubo startte in 1969 met haar eigen label 'Comme des Garçons'. Deze naam (uit het Frans vertaald als ‘als jongens’) vertegenwoordigt meteen de visie van het merk zijnde comfortabele, authentieke kleding in een conceptuele vormgeving. De eerste show in 1981 in Parijs veroorzaakte een schokeffect in de modewereld. Kawakubo's donkere kleren met afwijkende proporties, gerafelde randen en gaten, gemaakt van ongebruikelijke materialen zoals gekookte wol en papier, stond in schril contrast met de westerse idee van mode in die tijd. Rei Kawakubo staat bekend voor haar asymmetrische stijl en zwart kleurenpalet zoals bij deze gelaagde wollen jurk van Modemuseum Hasselt. Zwart fijn wollen jurk met ecrukleurige katoenen dubbeling. In de voorpanden is de jurk met de niet afgewerkte gebogen randen samen genomen en breed afgstikt. De kraag is aangeknipt en wordt omgeslagen. De ecrukleurige dubbeling wordt hierdoor zichtbaar. Het voorpand loopt over de schouders door naar een platstuk in de rug. Het rugpand heeft een middenrugnaad maar geen zijnaden. Aan de linkerkant is in een split een ritssluiting gestikt. Aan de rechter zijkant is er een diepe neep gestikt. De beide zijn met grote witte steken gemaakt. Twee schuine naden lopen van de middenrugnaad naar de voorpanden. Het label is met witte steken zichtbaar aan de buitenkant.