Jurk, onderdeel van ensemble, met bekend geometrisch motief

Doorzoek de website met tags
1976

Lange jurk met driekwart mouw, met grote parang-motieven, parang barong volgens de verzamelaar. Parang is een zogenoemd verboden motief, dat in de 18e eeuw door de sultans van Midden-Java verboden werd voor het gewone volk. Aan de kust echter hield men zich hier niet zo strict aan (McCabe Elliot, 1984). Parang barong is de naam voor een grote parang. De verzamelaar vermeldt nog dat de jurk gemaakt is van gordijnmateriaal en in de stijl van een van de bekendste batikontwerpers van Indonesië, Iwan Tirta(amidjaja). Hij publiceerde verschillende boeken en organiseerde shows en tentoonstellingen over de hele wereld. De jurk is onderdeel van een ensemble, er horen nog een jas en riem bij (5663-319a/b). Het kostuum was bestemd voor alle culturele groepen van Indonesië.