Jurk door Iwan Tirta met grote vleugelmotieven en gestileerde florale motieven

Maker
Vervaardiging: Iwan Tirta
ca. 1990
Surakarta (stadsgemeente)

Gele jurk met mirong-motief op de borst en ook op de rok nog twee. Verder is de jurk bedenkt in gestileerde ranken, volgens Veldhuisen pisang bali. De mirong verwijst naar het heilige rijdier van de Hindoe-god Vishnu, Garuda, tegenwoordig het symbool van de Republiek Indonesië (McCabe Elliot, 1984:68; van Roojen, 1998:69-73; Heringa, 1996:171). Iwan Tirta is de meest bekende Indonesische modeontwerper. Hij maakt veelvuldig gebruik van batik in zijn ontwerpen, waarbij hij inheemse motieven steeds in een nieuwe context plaatst. Hij zet de gewoonte van vernieuwing binnen tradities dus voort, zoals vele batikkunstenaars vreemde invloeden en veranderende omstandigheden in hun ontwerpen hebben weergegeven, zonder de normen en waarden die hun cultuur bepalen te verliezen (van Roojen, 1998:37).