Jas onderdeel van traditionele klederdracht voor de man

Maker
Vervaardiging: Mahtab Nobakhti
TM-5979-171-2a
voor 2002
Fars (provincie)

Dit is de traditionele klederdracht van de de bevolkingsgroep Qashqai, die leven in de provincie Fars. Een deel van de Qashqai-bevolking leeft in de dorpen en steden. Terwijl een ander deel nog altijd een (semi-) nomadische bestaan leidt in tenten in de heuvels en bergen. De traditionele kleding wordt tegenwoordig gedragen door oudere (getrouwde) vrouwen in zowel de dorpen en steden, als in de bergen. Het bestaat uit een felgekleurde, van glitterstof vervaardigde wijde rok. Vroeger bevonden zich hieronder maar liefst 13 rokken. Vanaf haar eerste tot haar dertiende levensjaar kreeg het meisje er ieder jaar een rok bij, tot zij op haar dertiende de huwbare leeftijd had bereikt. Over de rok wordt een jurk gedragen die vanaf de heupen openvalt. Langs de voor- en achterzijde valt het als een rechthoekig schort over de rok. Het is gemaakt van een felgekleurde stof met een patroon. Over het totaal wordt een kort jasje gedragen waarvan de mouwen over de handen vallen. Het hoofd wordt bedekt met een klein, plat hoofddeksel. Hieroverheen valt een lange, glanzende en doorschijnende hoofddoek die onder de kin wordt bevestigd. Soms wordt hieraan nog een sjaal toegevoegd. Deze wordt rondom het hoofd gebonden, waarbij de lange uiteinden in de nek vallen. Met uitzondering van het hoofddeksel wordt de mannenkleding nauwelijks meer gedragen, noch in de dorpen en steden, noch in de bergen. De kleding bestaat uit een zwarte wijde broek. Daaroverheen wordt een jas gedragen die wordt gesloten door een heupdoek die rondom het middel wordt gewonden. Onder de jas draagt de man niets, of een gewoon shirt. De Qashqai-bevolking bestaat uit verschillende Turkse stammen die van oudsher grote paardenliefhebbers zijn. De jas sluit kruiseling zodat de wind tijdens het paardrijden niet naar binnen komt. De jas van de mannen en de vrouwen hebben lange mouwen die naar binnen toe geopend zijn. Dit geeft bewegingsruimte tijdens het werken.