Jak zonder mouwen, mogelijk regenkleding

Doorzoek de website met tags
voor 1920
Boven-Mahakam (rivier)

Het jak is vermoedelijk gebruikt als een soort regenjas. Dayak vrouwen droegen eenvoudige boombastkleding of katoen tegen de zon tijdens de landarbeid. Waar geweven stoffen bij feestelijkheden of door rijkere mensen gedragen werd, was boombast het materiaal voor het gewone werk (Nieuwenhuis, 1904:135). Beide materialen werden versierd met borduurwerk, en soms met snijwerken. Voor trouwkleding werd ook wel wit katoen in modder gelegd zodat de bruine kleur van boombast verkregen werd. Door de invoering van goedkope materialen zoals katoen, verdwenen textiele technieken als naaien en borduren (idem, 136). In tijden van rouw, werd in 1904 de boombast of witte katoen geschikt geacht als rouwkleding (ibid, 144).