Jak van bedrukt katoen

Doorzoek de website met tags
Maker
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1810 - 1940
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
schenking 1950-03-22

Jak van bedrukte katoen, paars met wit en zwart. Voering van wit linnen en heeft een eigen sluiting middenvoor met 4 haken en ogen. Voorpand met lage hals met trekbandje door de zoom en opgestikt biesje van dezelfde stof. Het jakje heeft prachtige gedraaide haken en hele mooie metalen knoopjes achter. Het heeft een hele hoge taille. In de mode 1810-1820, voor de burgerdracht werd het langer doorgedragen 1820-1830, de burgerdracht volgt de mode heel snel op. Er heeft waarschijnlijk een rok bij gezeten, japonlijfje. Jak van bedrukte katoen, paars met wit en zwart. Voering van wit linnen en heeft een eigen sluiting middenvoor met 4 haken en ogen. Voorpand met lage hals met trekbandje door de zoom en opgestikt biesje van dezelfde stof. Middenvoor is vertikaal veel ruimte verwerkt in twee maal 7 plooitjes. Onder de buste een kort schootje met waaierplooien. De achterzijde heeft een diepe afgeronde V-hals, ronde naden tot middenachter. De schoot is aangezet met veel waaierplooitjes, in een staartje. De strakke mouwen zijn zeer lang, tot op de vingers waar ze iets wijder uitlopen. Ze zijn op de rug diep ingezet. Het jakje heeft prachtige gedraaide haken en hele mooie metalen knoopjes achter. Het heeft een hele hoge taille. In de mode 1810-1820, voor de burgerdracht werd het langer doorgedragen 1820-1830, de burgerdracht volgt de mode heel snel op. Er heeft waarschijnlijk een rok bij gezeten, japonlijfje.