Isabee of daagse muts voor de rouw, Huizen, circa 1971

Doorzoek de website met tags
K.269-71
Nederlands Openluchtmuseum
1971

De isabee was de daagse muts in Huizen. Hij werd zonder oorijzer gedragen en was veel makkelijker zelf op te zetten dan de oorijzermuts. Bij het opzetten van de zondagse oorijzermuts had een Huizer vrouw altijd hulp nodig. Dit was ook de reden dat, toen aan het einde van de twintigste eeuw de dracht en daarmee de kennis erover langzamerhand verdween uit het dagelijks leven, de isabee wel op zondag naar de kerk werd gedragen. Er was bijna niemand meer die de ingewikkelde oorijzermuts kon onderhouden en opzetten. Deze katoenen isabee is in 1971 gemaakt in opdracht van het Nederlands Openluchtmuseum en is waarschijnlijk nooit gedragen.