Huipil met geometrische motieven

RV-6093-92
voor 1993
San Antonio Aguas Calientes

De huipil is in een heupweefgetouw met katoen geweven. Aan deze huipil zijn brokaten aangebracht. Een brokaat is een decoratieve techniek waarbij extra draden worden toegevoegd aan de schering en inslag tijdens het weven. Bovendien bestaat de huipil uit twee stuks geweven textiel. Een huipil wordt uitsluitend door vrouwen gebruikt om de bovenkant van het lichaam (romp, schouders) te bedekken. Deze huipil is bedoeld voor dagelijks gebruik. De achtergrondskleur van de huipil is rood. Verder is de huipil versierd met geometrische motieven en bloemmotieven in verschillende kleuren. San Antonio Aguas Calientes bevindt zich in het departement van Sacatepéquez. In 2007 telde San Antonio Aguas Calientes een bevolkingsaantal van 9,567 inwoners, waarvan 8,975 tot de Kaqchikel cultuur behoren.