Hoofdband door vrouwen gedragen

Doorzoek de website met tags
RV-5946-421
1941
Tuxpan

Lange, smalle hoofdband, geweven op een heupgetouw met vaste hevel. Ketting: handgesponnen wol (marineblauw) ; witte fabriekskatoen. Inslag: witte fabriekskatoen. Techniek: kettingribs langs de zijkanten, kettingpatroonweefsel in het midden. Opzet van de ketting: 1 wit - 3 (5) blauw - 1 wit - 3 (5) blauw etc. Aan één kant zijn de kettingdraden verwerkt in drie gevlochten franjes, aan de andere kant zijn de kettingdraden onafgewerkt gelaten. Het middendeel, ongeveer één cm breed, is versierd met geometrische patronen: diagonale strepen, ruiten, Z-vormen, driehoeken, zandlopermotief en zigzaglijnen. De hoofdband is oud, maar in goede conditie ; met meer zorg geweven dan nieuwere items.