Hoek van een muts, Zuid-Beveland

Nederlands Openluchtmuseum
ST 0486
Nederlands Openluchtmuseum

Een blauwdruk van een hoek van een protestantse zondagse vrouwenmuts. De protestantse vrouwenmuts bestaat uit verschillende onderdelen. Aan de 'achtermuts' van effen batist of fijne katoen worden drie kantstroken gezet, achtereenvolgens de 'pluumkant', de 'reep' of 'kant' en de 'punt'. De 'reep' en de 'punt' zijn allebei gemaakt van Rijsselse kloskant. Er is nog een stukje te zien van de 'pluumkant'. Deze is vervaardigd van Parijse kloskant. De blauwdruk is vervaardigd door NOM-medewerkers tijdens veldwerk.