Herenoverhemd door fact: ratatex met vleugels, bloemranken en vogels

Vervaardiging: Ratatex
ca. 1960

Deze doek is gemaakt in drukkerij Ratatex, en toont met rood op wit het symbolische semèn-motief. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984). De enkele vleugel, of lar, verwijst naar Garuda, het heilige half-vogel, half-mensachtige wezen waarmee de Hindoe-god Vishnu door de hemel reed (idem; van Roojen, 1998). Verder zijn nog bloemfiguren en -ranken afgebeeld, alsmede vogels. De blouse was bestemd voor de Indonesische markt.