Hemd voor een man

Doorzoek de website met tags
RV-5075-102
Ixtayutla

Een cotón is een mannenhemd met mouwen, in de Mixteeks 'koto' genoemd. Het hemd is geen prekoloniaal kledingstuk maar een postkoloniale variatie op de kleding van de Spanjaarden. De cotón komt tot het middel, waarvan de mouwen net boven de polsen uitkomen. Handgesponnen witte katoen, in platbinding. Kledingstuk bestaat uit drie panelen: een middenpaneel en twee zijpanelen, met mouwen aan de zijpanelen. In het midden van de cotón loopt een horizontale brede paarse band, waarschijnlijk door caracol (paars van purperslak). Aan de onderrand van deze band bevindt zich een rij met dier figuren. Aan de bovenrand van deze band bevindt zich een rij met geometrische figuren. Ca. 5 cm onder het vorige zijn mensen figuren te vinden en ca. 5 cm er boven zijn vogel motieven te vinden. De hals opening is in een rechthoek uitgesneden, die afgewerkt is met borduursel in de kleuren rood, blauw en paarse garen, met vier driehoekige vormen op beide schouders en rug en voorkant. Een witte katoenen koord met drie wollen kwasten in de kleuren rood en groen is verbonden in het midden van de hals opening. Wordt gedragen met een broek en een ceintuur. Beschrijving Christensen: Men's shirt Handspun white cotton, with purple dye ('tuna' or 'fuchina') multi-coloured commercial yarn used for embroidery Acquired 1965 Mexico City Dimensions: L: 51 cm W: 63 cm Dimensions sleeves: L: 44 cm W: 15 cm Description: Handspun white cotton, plain weave with purple 'tuna' or 'fuchina' dye. Garment consists of three panels: one centre panel and two side panels, with sleeves attached to side panels. The centre panel has two purple woven-in cross bands (7x44 cm) on both back and front. These are separated by a narrow, 1 cm wide white band, which has now turned purple by running colours. The centre panel is decorated with purple brocaded cross bands of human, animal, bird and geometrical designs. Hem of garment is decorated with red cotton yarn with multi-coloured zigzag embroidery below. A square has been cut out to form the neck opening which is finished with embroidery in red, blue and purple yarn, with four triangular shapes on both shoulders and back and front. Also on back and front a white cotton cord with three woollen tassels in red and green is attached to the centre of neck opening. Used for feasts with trousers vide 5075-103 and belt vide 5075-104. Provenience: Ixtayutla, Dist. of Jamiltepec, Oax.