Hemd voor een man

RV-5075-416
San Juan Colorado

Een cotón is een mannenhemd met mouwen, in het Mixteeks 'koto' genoemd. Het hemd is geen prekoloniaal kledingstuk maar een postkoloniale variatie op de kleding van de Spanjaarden. Er zijn twee soorten cotón: tuniek en shirt. Dit object is in een shirt vorm. Het komt tot het middel, waarvan de mouwen net boven de polsen uitkomen. Gemaakt van handgesponnen coyuchi katoen, geweven in platbinding. De cotón bestaat uit drie panelen: het middenpaneel en twee zijpanelen. De mouwen zijn aan de zijpanelen bevestigd. De cotón heeft een rechthoekige halsopening. Hals gemaakt door het snijden van een diagonaal kruis, de daaruit ontstane driehoeken worden gevouwen en vast gemaakt op het kledingstuk. De hals is afgewerkt met een bruine katoenen stof. Aan de hals zijn zowel op de voor als achterkant kleurrijke kwastjes aan bevestigd. Beschrijving Christensen: Men's shirt Handspun and handwoven 'coyuchi' Acquired 1963 Dimensions: L: 58 cm W: 67 cm Dimension sleeves: L: 43 cm W: 20 cm Description: Handspun 'coyuchi' cotton, plain weave. Garment consists of three panels: one centre panel and two side panels, with sleeves attached to side panels. Neck opening made by cutting a diagonal cross, the resulting triangles are folded back and stitched on to garment. Neck opening is finished with brown cotton cloth. On back and front two multi-coloured tassels are attached to the centre of neck opening. Used with trousers vide 5075-417. Provenience: San Juan Colorado, Dist. of Jamiltepec, Oax.