Hemd voor baby, Marken

Doorzoek de website met tags
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1900 - 1930
Credits
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1950-10-13

Babyhemdje van witte katoen met een opstaand boordje of beffie. Het boordje en het split zijn met festonsteken in zwart afgewerkt. Onder het split de initialen J.J. in zwart. Gedragen door kindje in de baker. Dit hemdje mist de gefestonneerde afwerking aan de mouwtjes. Witte katoen, split op de borstzijde sluit met twee bandjes, opstaand boordje (beffie), halsopening wijder geknipt als het beffie en nog vergroot door ingezette puntjes op de schouders en is aangerimpeld aan het beffie, borst en rughelft zijn uit een stuk geknipt, geen schoudernaad, in de oksels is een klink gezet, onderaan de zijnaden klein splitje, beffie en split met festonsteken afgewerkt in zwart, initialen J.J. in zwart onder het split, gedragen door kindje in de baker. Dit hemdje (2558) mist de afwerking aan de mouwtjes.gefestoneerd Voor jongens en meisjes is het hemdje glijk van snit en wordt meestal veel te groot gemaakt. De mouwtjes zijn voor de eerste dag voor 2/3 met rode en voor de volgende 6 dagen met zwarte zijde overstoken, terwijl het beffie en het splitje op de borst met rode zijde zijn gefestonneerd. Bij de doopplechtigheid, die plaats heeft wanneer het kindje vier weken oud is, is de afwerking van het hemdje geheel zwart.