Hemd, onderdeel van een kostuum van een Bagobo

Doorzoek de website met tags
RV-566-257
[NI]
Davao-golf

Hemd; van een kostuum van een Bagobo. Dit baadje is van donkerblauw katoen, met korte rode mouwen, die met in driehoeken en hoeklijnen gerangschikte witte ruiten (plangi-werk) versierd zijn. Dit baadje werd gedragen door een burger, dit is te zien aan de rode mouwen en het blauwe keursje. De mouwen van dit baadje zijn voorzien van een krokodilmotief, dit is te zien aan de horizontale lijnen en de koppelende diamantvormen. In het boek van Lynda Angelica Reyes "The textiles of Southern Philippines", blz. 45, over het krokodilmotief: "The crocodile was regarded with awe and even veneration. Its image was deeply impressed on the minds of the people. A particular schema was created in which the most essential aspects of the reptile was discernible. This motif in Bagobo design was found almost in every item carried or worn on the body. It was probable that the motif was considered a charm and for it to be efficacious, it had to be situated closest to the body. Clothing was the closest to human skin, hence, the motif was incorporated in most Bagobo-clothing." Enige ambivalentie wat betreft het behoren bij de broek. In principe is dit een vrouwenbaadje, maar hij behoort bij een mannenbroek (566-258). Vanwege de kleursamenstelling (rood en donkerblauw) en het model (geen open voorkant, v-hals) is dit een vrouwenbaadje.