Helft van een katoenen borstdoek voor vrouwen

TM-H-328b
voor 1912
Yogyakarta (stadsgemeente)

De borstdoek voor vrouwen is middels de tritik techniek gekleurd. De doek vormde ooit één geheel maar is kennelijk op een bepaald moment in de museumgeschiedenis doormidden geknipt. De doek heeft wel lang dienst gedaan als kledingstuk (borstdoek) op een pop die een Javaanse vrouw voorstelt die stond op de vast Java opstelling van de afdeling Volkenkunde van het Koloniaal Instituut. Zie daarvoor onder meer foto 60054532 en 60056184 (tussen 1926 en 1931 genomen). Na de herschikking midden jaren '40 van de 20ste eeuw werd de doek gebruikt om een andere pop, die eveneens een Javaanse vrouw voorstelt, aan te kleden. Zie hiervoor 60059378 waarop de doek duidelijk zichtbaar is onder het hesje dat door de rechter pop wordt gedragen.