Halssnoer met rundertanden, dat gedragen wordt door een 'Caboclo', een beschermgeest in de Afro-braziliaanse religie umbanda

voor 1981
Brazilië

Het halssnoer wordt gedragen door een medium, dat door een "Caboclo", een beschermgeest in de Afro-Braziliaanse religie umbanda, wordt bezeten. Alle orixas (godheden) en geesten hebben hun eigen soort halskettingen: de orixas hebben meestal snoeren van glas- of porceleinkralen, behalve Omulu die raffiasnoeren met kaurischelpjes draagt. De "Pretos Velhos" (de Oude Zwarten, een groep vooroudergeesten) dragen kettingen van ijzerdraad versierd met vruchten en amuletten. Al deze kettingen, ongeacht het materiaal, hebben een bijzondere kracht en zijn met tabaksrook gewijd. De wijding voor priester- en mediumkettingen gebeurt echter met offerbloed en speciaal geprepareerde reinigingsvloeistoffen. Ook gewone gelovige umbandisten dragen vaak snoeren van glaskralen onder hun kleding als amulet ter bescherming (Figge, 1973: 109-110). Vervaardiging Aan een snoer van gevlochten nylon garen zijn pal naast elkaar tientallen rundertanden vastgeknoopt. Als sluiting dient een schijfje van een bruine kastanje-achtige noot.