Halsje met beffie voor een man

Doorzoek de website met tags
Maker
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1920 - 1940
Credits
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1951-04-17

Twee halsjes met beffie (kraagje) van linnen voor de man. Het beffie is rijk geborduurd in rood-zwarte motieven, aan de bovenzijde afgezet met zwart wollen keperband. Beide halsjes zijn op de rug van de intialen I.I. voorzien. Schouderstuk twee rechte lappen voor voor- en achterpand, wit katoen, split op de rug, rond de hals dubbele stof ter versteviging, op de borst initialen I.I. in rood en zwart in prentletters, beffie (halsboordje) van dubbelgenomen wit linnen, rijk geborduurd in rood-zwarte motieven, aan de bovenzijde afgezet met zwart wollen keperband. (2 x) Een goed met snee- en witwerk versierd beffie is een tamelijk bewerkelijk stuk en wordt daarom niet altijd door de week gedragen. Men draagt dan een veel minder bewerkt beffie met b.v. alleen maar tsjalkmansschuintjes, rode knoopsgaten en de initialen. De fijn bewerkte beffies worden op een zg. halsje (schouderstuk) gezet dat bij het dragen, voor zover zichtbaar, bedrieglijk het hemd nabootst. Zo'n halsje wordt vooral ook gedragen door hen die niet meer het ouderwetse ondergoed dragen, maar overgegaan zijn op de stadse onderkleding. Het halsje is het beste te vergelijken met het overeenstemmende deel van een hemd. Met banden en lussen wordt het kledingstuk strak om het lijf gesnoerd. Voor het wassen wordt het beffie losgetornd en afzonderlijk gereinigd en moet dus telkens opnieuw opgezet worden. Het mannenhemd of -halsje heeft het split aan de voorzijde, het vrouwenhemd of -halsje heeft het split aan de achterzijde.