Gouden trouwring Zuid-Beveland, 1879

Doorzoek de website met tags
Z.24-69
Nederlands Openluchtmuseum
1879

De trouwring van 14-karaats goud draagt het jaartal 1879 en de initialen ‘AJM’. Hij is gedragen door een rooms-katholieke vrouw van Zuid-Beveland. De ring heeft een gehaltemerk dat gebruikt is vanaf 1953, wat duidt op een mogelijke herkeuring. Volgens een aantekening in de museumregistratie werd dit soort ringen tot het eind van de negentiende eeuw gedragen als trouwring en onder de huwelijksmis aan de linkerhand geschoven. Toen de ring als trouwring uit de mode raakte, werd hij nog wel in het kraambed gedragen, als teken dat de baby een echtelijk kind was.