Gouden ring voorzien van Sri motief

Surabaya (stadsgemeente)

Het Dewi Sri teken (een oud Javaans lettersymbool) staat voor geluk, voorspoed, welbevinden. Het is een veelgebruikt teken op o.a. gouden sieraden uit de Indo-Javaanse periode. Omdat na circa 1550 het hindoe Majapahit rijk ophield te bestaan en er sultanaten (moslim vorstenhuizen) kwamen worden al dergelijke sieraden, ook die zonder aan het hindoeïsme refererende symbolen en tekens, altijd Indo-Javaans genoemd. Er is echter een zekere continuïteit geweest van dergelijke symbolen. Dus een latere datering is zeer wel mogelijk.