Gouden neusring met hanger, ingelegd met gekleurde steentjes

TM-1975-15
voor 1950
Suriname

De neusring met bloemvormige versieringen met een steen als hart, zit door het neusschot heen. De hanger, in halvemaanvorm en met 13 beweeglijke lovertjes aan de onderzijde, hangt hierbij op de lip. Mevrouw Schols kreeg de gegevens omtrent de draagwijze van de man van wie ze het sieraad heeft gekocht: D. Chandie Shaw, goudopkoper, Waterkant 62 (boven), in februari 1950 te Paramaribo voor 30 Surinaamse guldens. De schrijfwijze kreeg ze van Dhr. C.R. Singh. Volgens een bezoeker van het museum in mei 1953, Dhr. Graart C.S.S.R., is de juiste schrijfwijze van de hanger jhulni (met een liggend streepje op de i). Mevrouw Schols kreeg nog de volgende gegevens over Hindostaanse sieraden: bij het huwelijk gebruikt de priester een bladnerf die tot ring is gedraaid, later geeft de bruidegom de bruid een zilveren of gouden ring, angoethi.