Gordel van gevlochten rotan met versiering van nassaschelpjes, coixzaden en erythrinavruchten

TM-A-12b
voor 1913
Mimika (regentschap)

Gordel, gevlochten uit grauwbruin vezelkoord, die over het gehele oppervlak versierd is met opgenaaide nassa-schelpjes en voorzien van drie afhangende kwastversieringen met geregen coixzaden en erythrinavruchten.

Al tijdens de Triton-expeditie in het begin van de 19e eeuw zijn dit type gordels ter plaatse verzameld en ook nog tijdens de Militaire Exploratie in het begin van de 20e eeuw (Kooijman, p. 152-154 en foto 166 en 167). Dit object werd verzameld tijdens de Tweede Zuid-Nieuw-Guinea Expeditie, ook wel Tweede Lorentz Expeditie, in 1909-1910. Daarna zijn ze verdwenen. Het gebruik van deze gordels - dagelijks of alleen tijdens feesten? - is niet bekend.