Geweven doek, gebruikt bij ceremoniële aangelegenheden en in tempels

1875-1925
Zuid- en Zuidoost-Azië

Los geweven patolu met een zich herhalend gestileerd bloemen motief, in India 'chhabadi bhat' genaamd. Het betrekkelijk kleine formaat van de doek wijst eerder op een functie als hoofddoek (orhni) in het geval deze patolu bestemd was voor de eigen markt, hetgeen niet waarschijnlijk lijkt, of een schouderdoek (slendang) of sjerp in het geval hij is gemaakt voor export naar Zuidoost-Azië. Het patroon met de zich herhalende gestileerde bloemen was zeer populair voor export patola en heeft vele lokale ikat ontwerpen in Indonesië beïnvloed. De vele gaten en wijkende stukken komen doordat voor export patola vaak een mindere kwaliteit werd gebruikt. Het aantal inslagdraden werd gefreduceerd zodat de structurele coherentie van de doek minder werd. Zie Crill, op.cit., p.49-53. Vervaardiging Geweven volgens de dubbel bandha (dubbel ikat) methode.