Geweven ceintuur met een geomterisch patroon

RV-5946-359
Chihuahua (deelstaat)

Ketting: handgesponnen wol: donkerbruin, wit, rood, goudgeel [vermoedelijk een plantaardige verfstof]. Inslag: handgesponnen bruine wol. Techniek: Langs de zelfkanten een kettingribsweefsel met strepenpatroon (1.5 cm breed - bruin/geel/roon/bruin). Centrale gedeelte is een kettingpatroon-dubbelweefsel (ketting: 1 wit, 1 bruin, 1 wit, 1 bruin enz.): over de gehele lengte lopen twee zigzaglijnen die elkaar steeds raken en daardoor een ruitpatroon vormen. De ruiten zijn gevuld met kruizen die uit twee driehoeken en een dwarsverbinding bestaan. Rondlopend weefsel (Eng: ring weaving). Kettingdraden zijn doorgesneden en verwerkt in acht ronde vlechten. De faja vertoont sporen van gebruik en is langs de zelfkanten en de franjes gesleten.