Gevlochten muts met kam van korte vezels

TM-A-11080
voor 1900
Centraal-Afrika

De muts is vervaardigd van raffia. Men heeft verschillende vlechttechnieken aangewend. Het grootste gedeelte van het mutsje is volgens de manier van het eenvoudige matjesvlechten gevlochten, namelijk één op één neer. De basisvorm van het mutsje heeft waarschijnlijk op een rechthoek geleken. Toen de gewenste grootte bereikt was is men aan de korte zijden de oorstukken gaan maken. Men is hiervoor overgegaan op een andere vlechttechniek, namelijk het fitsen. Bij het fitsen gaat het om het draaien van twee 'inslagen' rond een serie staken (schering). Iedere staak wordt ingesloten door de twee inslagen. De inslagen kruisen elkaar tussen de staken in. Mogelijk is men bij het maken van de oorstukken als volgt te werk gegaan: men heeft het vlechtmateriaal in bundeltjes strak bijeengedraaid, met het gevolg dat het vlechtwerk aan deze zijden enigszins gerimpeld is, en deze gebruikt als de inslagen rond drie in een halve cirkel liggende waarschijnlijk losse staken. Nadat men drie gefitste ribbels verkregen had is men de gedraaide bundeltjes vlechtmateriaal (de inslagen) gaan vlechten zodat een groot aantal naast elkaar gelegen vlechtbanden ontstonden die aan elkaar genaaid zijn. Echter niet alle bundeltjes zijn tot vlechtbandjes verwerkt, in het middengedeelte van de halve cirkel heeft men na de gefitste ribbels het materiaal afgesneden zodat een opening is ontstaan. De uiteinden van de vlechtbandjes heeft men samen met wat extra raffia, dat om de uiteinden gevouwen is, tot een kwastje verwerkt. Hierin zijn ook de plukjes haar gestoken. Hoe de kam van het mutsje, die van midden voor naar middenachter loopt, gemaakt is is moeilijk te achterhalen. De vorm van het mutsje wordt mede bepaald door een licht gebogen stokje dat aan de binnenkant van het mutsje parallel loopt aan de kam en tegelijkertijd met de kam aan het mutsje genaaid is. Los van het mutsje, maar mogelijk bevestigd geweest aan één van de uiteinden van de kam, is een geknoopt bolletje met gedraaide franje.