Gevlochten mat van bladrepen, gebruikt als vrouwenheupbedekking

Doorzoek de website met tags
voor 1957
Ralik-eilanden

De Marshall- eilanden staan bekend om de vervaardiging van hun kledingmatten die rondom een schitterende rand hebben. Gewoonlijk droegen de vrouwen twee matten over elkaar. De eerste mat toont alleen de onderste patroonrand en bedekt de buik en de benen. De tweede mat wordt over de eerste gedragen en bedekt de achterzijde van het lichaam vanaf de billen naar beneden en de patronen zijn volledig zichtbaar. De mannen droegen slechts één mat die ze tussen hun benen legden en in hun gordel stopten. De matten werden om het lichaam vastgezet met meterslange gevlochten snoeren die om de middel gewikkeld werden. Een mat kon langer dan één jaar dagelijks gedragen worden. Vroeger werden in de Marshall- eilanden minstens zes verschillende varianten van de kledingmat gevlochten. De matten zijn gemaakt van verschillende gevlochten delen die aan elkaar zijn bevestigd. De motieven aan de randen bestaan uit verschillende elementen die elk hun betekenis hebben. De benoeming van de individuele delen van buiten naar binnen reflecteerde sociale relaties binnen de familie en gemeenschap. De patronen werden door de vrouwen zelf ontwikkeld. Soms wordt aangenomen dat de gevlochten patronen oorspronkelijk stammen van traditionele tatoeagepatronen. De hoofdmannen wedijverden met elkaar wie de mat met de mooiste decoraties droeg.