Gestreepte witte broek met Jaspe

RV-6093-276
voor 1993
San Pedro la Laguna

De broek (pantalón in het Spaans) is in een heupweefgetouw met katoen geweven. De omslagdoek bestaat uit twee geweven stukken textiel die machinaal aan elkaar zijn vastgenaaid. De broekspijpen zijn versierd met brokaten. Een brokaat is een decoratieve techniek waarbij extra draden aan de schering en inslag worden toegevoegd tijdens het proces van weven. Specifieke segmenten zijn versierd door gebruik te maken van de Jaspe techniek (ook bekend als Ikat techniek). Jaspe is een verftechniek in knopen waarmee decoratieve motieven worden geproduceerd. Hierbij worden specifieke gedeeltes van de draad bedekt (door de draad op specifieke plekken te knopen) om te voorkomen dat deze gedeeltes gekleurd raken op het moment dat de draad in de verf wordt ondergedompeld. Wanneer de knopen worden losgemaakt, na het verven, bevat de draad geverfde en niet geverfde segmenten. Tijdens het weven worden met deze draden figuren gevormd. Een broek wordt uitsluitend door mannen gebruikt om de onderkant van het lichaam te bedekken. Deze broek is bedoeld voor dagelijks gebruikt. Het is versierd met verticale lijnen (draden die gekleurd zijn met de Jaspe techniek) en met motieven in allerlei kleuren. San Pedro la Laguna bevindt zich in het departement van Sololá. In 2007 telde San Pedro la Laguna een bevolkingsaantal van 10,398 inwoners, waarvan 10.228 tot de Tz´utujil cultuur behoren.