Gestreepte omslagdoek met witte geborduurde bloemmotieven

Doorzoek de website met tags
RV-6093-13
voor 1993
Nebaj

De omslagdoek (perraje in het Spaans) is in een heupweefgetouw met acrylisch katoen geweven. Machinaal is een borduursel van bloemen aangebracht. Een borduursel is een decoratietechniek waarbij er extra draden worden toegevoegd aan de textiel als het weefsel af is. Aan de uiteinden van de omslagdoek zijn franjes toegevoegd. De omslagdoek bestaat uit twee geweven stukken textiel. Een omslagdoek wordt uitsluitend door vrouwen gebruikt om de bovenkant van het lichaam (romp, schouders) te bedekken. Het is een rechthoekig kledingstuk met verschillende functies: het kan gebruikt worden als bescherming tegen de kou; voor het bedekken van het hoofd in de kerk of tijdens processies; en om baby's te dragen op de rug. Deze omslagdoek is bestemd voor dagelijks gebruik. Deze omslagdoek is gestreept in verschillende kleuren en versierd met geborduurde bloemen en plantmotieven in het wit. Nebaj bevindt zich in het departement van El Quiché. In 2007 telde Nebaj een bevolkingsaantal van 70,456 inwoners, waarvan 66,710 tot de Ixil cultuur behoren.