Gestreepte draagdoek met Jaspe

RV-6093-193
voor 1993
San Pedro Sacatepéquez

De draagdoek (cargador in het Spaans) is in een heupweefgetouw met katoen geweven. De draagdoek bestaat uit twee stukken geweven textiel die handmatig aan elkaar zijn vastgenaaid. De doek is versierd met katoen die door middel van de Jaspe techniek (ook bekend als Ikat techniek) is gekleurd. Jaspe is een verftechniek in knopen waarmee decoratieve motieven worden geproduceerd. Hierbij worden specifieke gedeeltes van de draad bedekt (door de draad op specifieke plekken te knopen) om te voorkomen dat deze gedeeltes gekleurd raken op het moment dat de draad in de verf wordt ondergedompeld. Wanneer de knopen worden losgemaakt, na het verven, bevat de draad geverfde en niet geverfde segmenten. Tijdens het weven worden met deze draden figuren gevormd. Een draagdoek is een kledingstuk dat gebruikt wordt door zowel mannen als vrouwen. Het heeft een vierkante of rechthoekige vorm, en het kan verschillende groottes hebben. De functie van de draagdoek is om zware spullen te dragen, zoals boodschappen, of om baby's en jonge kinderen in de doek op de rug te dragen. De draagdoek is versierd met strepen van verschillende kleuren. San Pedro Sacatepéquez bevindt zich in het departement van Guatemala. In 2007 telde San Pedro Sacatepéquez een bevolkingsaantal van 37,420 inwoners, waarvan 30,942 tot de Kaqchikel cultuur behoren.