Gelegenheidsdoek 'zeg nee tegen Apartheid' met portretten van Nelson Mandela

Doorzoek de website met tags
voor 1990
Zuid-Afrika

Gelegenheidsdoek met vier portretten van Nelson Mandela. De voormalig president van Zuid-Afrika (1994-1999) en leider van de strijd tegen Apartheid namens het ANC bracht 27 jaar in gevangenschap door op Robbeneiland. Op 13 februari 1990 komt Mandela vrij en wordt gekozen tot voorzitter van het ANC. Hij wordt symbool van nationale verzoening en vreedzame verandering. Op 10 mei 1994 wordt hij gekozen tot de eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Op 17 juni 1999 eindigt zijn presidentschap, zijn publieke rol blijft echter symbolisch en informeel. De afbeeldingen zijn gebaseerd op een van de weinige foto's die bekend zijn van de nog jonge Mandela. Zeer bijzonder want voor 1990 was het illegaal om iets te bezitten met het portret van Mandela. De portretten worden omlijst door ketenen en de woorden 'Dis non a l'Apartheid'. Boven de portretten is een baan met design van opengevouwen handen en een vredesduif aangebracht met daartussen de tekst 'Say no to Apartheid'. De baan onderaan toont hetzelfde design maar nu de woorden 'Afrique dis non' aangebracht in een landkaart van het Afrikaanse continent. Geheel aan de boven- en onderrand loopt het design van ketenen.