Gelegenheidsdoek met drie portretten van Nelson Mandela

voor 2001
Parijs

Gelegenheidsdoek met drie portretten van Nelson Mandela. De voormalig president van Zuid-Afrika (1994-1999) en leider van de strijd tegen Apartheid namens het ANC bracht 27 jaar in gevangenschap door op Robbeneiland. Op 13 februari 1990 komt Mandela vrij en wordt gekozen tot voorzitter van het ANC. Hij wordt symbool van nationale verzoening en vreedzame verandering. Op 10 mei 1994 wordt hij gekozen tot de eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Op 17 juni 1999 eindigt zijn presidentschap, zijn publieke rol blijft echter symbolisch en informeel.