Gedraaide metalen armband voor vrouwen van chiefs

voor 1971
Burkina Faso

De armband is gedecoreerd met ingegrifte spiraalvormige lijnen die echter niet aan de binnenzijde van de band doorlopen. De armband is vervaardigd uit een koperalliage, waarschijnlijk met zilver, en a cire perdue gegoten. In het algemeen wordt dit type armbanden van een koper(legering), zilver, ijzer of aluminium vervaardigd. Oorspronkelijk werden ze met kauries betaald. Bij het vergelijken van twee soorten, zilver en aluminium, bleek in 1970 dat zilver nog met kauries werd gehonoreerd, terwijl aluminium met franken werd betaald. Zilveren armbanden werden meer voor de toeristenindustrie en minder voor eigen gebruik gemaakt. De armbanden hadden hun moderniteit verloren, jongeren droegen ze niet meer, de ouderen nog wel (zie opmerking 1). Volgens de heer Broekhuyse is dit soort armbanden in bezit van de rijkeren en kosten ze per stuk ongeveer drie geiten (in 1970). De inheemse naam 'Zan' betekent 'armband'.