Gedeelte van rouwmuts, Zuid-Beveland, circa 1930

Nederlands Openluchtmuseum
ST 0490
Nederlands Openluchtmuseum

Een blauwdruk van een gedeelte van een protestantse zondagse vrouwenmuts voor de rouw van omstreeks 1930. De protestantse vrouwenmuts bestaat uit verschillende onderdelen. Aan de 'achtermuts' van effen batist of fijne katoen worden drie kantstroken gezet, achtereenvolgens de 'pluumkant', de 'reep' of 'kant' en de 'punt'. In de rouw is de 'reep' gemaakt van tule. De 'pluumkant' van dit fragment heeft een Parijse grond. De 'punt' is van Rijsselse kloskant. De blauwdruk is vervaardigd door NOM-medewerkers tijdens veldwerk.