Geborduurd blauwe katoenen omslagdoek, onderdeel van een vrouwenkostuum

TM-2438-71a
voor 1955
Zagora

Deze grote blauwe doek werd gedragen door de vrouwen van de Ait Wasdeq in de omgeving van Tafraoute. De doek omhulde het lichaam. Voorop de beide schouders wordt met twee doekspelden de doek die over de rug loopt verbonden met het deel van het doek dat voorlangs het lichaam loopt. De ceintuur (gordel) houdt in het midden het doek bij elkaar. Een slip van de doek kan over het hoofd gedragen worden en een enkele keer ook voor het gelaat geplooid worden. Vervaardiging Doek van katoen in linnenbinding, bestaande uit twee weefbanden die langs de zelfkant aan elkaar genaaid zijn. Dit aan elkaar naaien is gedaan met een rode draad afgewisseld met een witte draad. Langs de middennaad zijn heel eenvoudige motieven geborduurd met rood en wit garen.