Fleps onderdeel van een muts

Maker
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
schenking 1965-10-14

De flebs, een vrouwenhoofddracht, welke rond 1850 al practisch uitgestorven was, heeft men nooit helemaal goed kunnen reconstrueren.; Al in de 16e eeuw werden de flebs op Marken als hoofdbedekking gedragen. Als algemene dracht werden zij rond 1800 afgeschaft, maar zeker nog 60 jaar bleven de oudere vrouwen deze hoofdbedekking trouw. Wit linnen, langs de lange zijden open zomen, geborduurd in kruissteek en spaanse oogjes twee rozetten, initialen I.H. en A.I., in een hoek een huismerk, alles in zwarte zijde (verkleurd tot een goudachtig bruin).