Feestanorak voor een jongen

RV-4458-76
1970
Diilerilaaq

Gemaakt van witte katoen. De zakken, het boord, de onderkant van de anorak en de capuchon zijn versierd met een dubbele rood gestikte naad. Deze anoraks van wit katoen worden door praktisch alle jongetjes in combinatie met een zwarte broek op feestdagen gedragen. In de winter brengt deze mode met zich mee, dat er veel kou wordt geleden. Het jongetje van wie deze anorak was, was ongeveer zeven jaar. Tegenwoordig worden dergelijke feest-anoraks alleen nog gedragen op hoogtijdagen, o.a. tijdens de nationale feestdag van Groenland, en maakt thans deel uit van het Groenlandse nationale kostuum voor mannen en jongens.