Ereteken voor koppensnellers, wordt op de borst gedragen

voor 1963
Mappi (regentschap)

Dit object is een ereteken dat aan een succesvolle koppensneller werd uitgereikt. Het bestaat uit een bamboelatje, dat helemaal is bedekt met kralensnoeren en versierd is met links en rechts twee gevlochten ronde schijven of krullen. De snoer waarmee het geheel op de borst wordt gedragen, is versierd met rieten staafjes en vogelveren.

Er zijn diverse eretekens die voor verschillende gradaties van onderscheiding werden gebruikt. Er zijn eretekens die men zelf mocht maken, maar de hogere eretekens kreeg men uitgereikt. Dit ereteken, tok genaamd, werd toegekend aan een man die tussen twaalf en vijftien hoofden had gesneld. Het bamboelatje symboliseerde hierbij een snelmes en de twee ronde schijven stonden voor (plat gedrukte) snelmandjes, waarin gesnelde hoofden werden vervoerd. (Boelaars 1976, 285-286).

Het maken en uitreiken van de eretekens gebeurt in een opvolging van geritualiseerde handelingen die over meerdere dagen is gespreid. Op de uitreiking zelf werden de kandidaten gevraagd of ze het ereteken aanvaardden. Dit was belangrijk, want iemand die een ereteken aanvaardde en droeg dat hem niet toebehoorde, zou vroeg kunnen sterven. Hoewel men eigenlijk niet mocht weigeren, waren er wel krachtige mannen die vreesden na het aanvaarden van de hoogste rangen spoedig te overlijden en die het ereteken dus weigerden. (Boelaars 1958, 106-107 & Boelaars 1976, 285). Vervaardiging Beschilderd, overlangs gehalveerd deel van een bamboestengel met twee ronde gevlochten ornamenten van rode en grijze zaden en rieten stengels. Het geheel is bevestigd aan een gevlochten band met versiering van vier bundeltjes veren en rieten staafjes.