Ensemble in samenwerking met Sterling Ruby

Modemuseum Hasselt
2014-2015
aankoop 2014-09

Voor zijn herfst-/wintercollectie 2014-15 werkt Raf Simons samen met de Amerikaanse kunstenaar Sterling Ruby (°1972). Deze samenwerking gaat terug tot 2008 toen Sterling het interieur van Simons' winkel in Tokyo ontwierp. Ook in 2009 en 2012 werkten ze samen, toen Simons in zijn collecties stoffen gebruikte die Sterling gecreëerd had. In de herfst-/wintercollectie komt hun gedeelde passie voor jongeren- en tegenculturen sterk tot uiting en slagen ze erin om hun beider vormentaal en visies samen te smelten tot één organisch geheel. Ruby's drukke chaotische idioom en visuele handelsmerk van bleekspetters, tekstkunst en collagestoffen vloeien mooi samen met Simons' minimalistische sci-fi stijl en precies weergegeven basisstukken zoals parkas, bomberjassen, grunge breiwerk en de onmisbare sneakers. In de collectie staan handwerk en noeste arbeid centraal. Dit vertaalt zich in het hanteren van stevige materialen, een ruwe vormentaal, handgeschilderde stoffen en onverwoestbare laarzen die oorspronkelijk gemaakt werden als bescherming in extreme weersomstandigheden. Een aantal termen komen vaker terug in de collectie. Zo is er 'Fathers', een term waarmee iedereen zich kan identificeren, maar die elk op zijn eigen manier kan invullen. Daarnaast is er 'abus lang', een afkorting van 'abusive language'.