Ensemble bestaande uit zwarte mantel, jurk en onderjurk

Doorzoek de website met tags
Maker
Zimmermann (ontwerper)
MMH.1989.0252
Modemuseum Hasselt
1922

De zijden bloemenstof van de jurk en van de voering van de mantel werd ontworpen door de schilder Raoul Dufy (1877–1953) voor het bekende textielbedrijf Bianchini-Ferrier in Lyon. In 1912 tekende Dufy een contract met hen en produceerde vanaf dat jaar tot 1928 niet minder dan 4000 ontwerpen. De stoffen werden gebruikt door befaamde ontwerpers zoals Paul Poiret en Zimmermann. Aan laatstgenoemde kan het ensemble van het Modemuseum toegeschreven worden, mede op basis van de sterke gelijkenissen met een gelabelde jurk met dezelfde print (in een andere kleurzetting) van Zimmermann in het Kyoto Costume Institute (inv. nr. AC9171 94-38-2). De jaren twintig hadden een voorkeur voor ensembles waarbij de voering van de mantel assorti was met de jurk en dit model is er een prachtig voorbeeld van.