Ensemble bestaande uit zwarte cape, broek en overhemd

Doorzoek de website met tags
Raf Simons (ontwerper)
MMH.2012.0020
Modemuseum Hasselt
1999/2000

Deze look maakt deel uit van de collectie 'Disorder/incubation/isolation'. Deze woorden omschrijven de collectie en herdenken de muziekgroep Joy Division. Behalve door Bowie is Simons ook beïnvloed door deze Britse postpunkgroep. In 2003 krijgt de ontwerper zelfs toegang tot het archief van Peter Saville, grafisch ontwerper van de band. Dit resulteert in sweaters bedrukt met het logo van het album 'Unknown Pleasures'. De collectie verwijst verder ook naar het verleden, naar de snelheid van mode en naar het feit dat de historische betekenis van kleding vaak vergeten wordt. De mantelcape van dit silhouet van het Modemuseum is gebaseerd op militaire uniformen uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Lange zwarte, wolllen cape met mantelkraag met voet. Onder de kraagvoet een halsklep die met knopen en knoopsgaten kan los- en vastgemaakt worden. Blinde knoopsluiting. Schuine doorsteekkleppen. De binnenkant is gedubbeld met een zwarte gestreepte voering. Een grote en een kleinere gebiesde binnenzak aan de linkerbinnenkant. Metalen ketting aan de binnenkant op de voet van de kraag. Zwarte katoenen hemdsblouse met opstaande kraag. Platstuk op de schouder dat doorloopt in een horizontale naad in de rug. Knoopssluiting. Extra lange mouwen zonder polsboord. De mouwen zijn iets uitgeschuind aan de boord. Zwarte, lange broek met brede pijpen. De pijpen hebben een ingestreken plooi. Vrij brede lendenband met vier zeer brede riemlussen. Bandplooien onder de lendenband. Lendenband sluit met knoop en knoopsgat. Ritssluiting. Zak in naad die afgestikt is met een breed sierstiksel. In de rug twee gebiesde zakken.