Ensemble bestaande uit witte, leren broek en witte sweater met letterprint

Maker
Simons, Raf
2012.0034
Modemuseum Hasselt
aankoop 2012-04

De modeshow van Raf Simons´ lente-/zomercollectie 2005 vond plaats in de koepelvormige La Géode, gelegen in het wetenschaps-en industriepark in La Villette, Parijs. In deze futuristische ruimte daalden de modellen langs een enorme roltrap naar beneden tegen de achtergrondmuziek van New Order, Vangelis, Front 242 en Orbital. De uitnodiging bestond uit een cryptische lijst van personen, plaatsen en dingen die Raf Simons belangrijk acht voor de wereld geschiedenis. De tekst op de sweater van dit ensemble, 'Drinking Straw Konstantin Tsiolkovsky (jet) Sign Language St. Louis gateway Arch', verwijst naar de negende strofe van het gedicht 'History of the world' uit 2004 van Pieter De Potter. Konstantin Tsiolkovsky wordt gezien als de vader van de raketwetenschap. Jet refereert aan zijn bekendste boek 'De ontdekking van de ruimte door de raketwetenschap'. De oorspronkelijke Russische titel, 'Ruimteonderzoek door middel van jet-aangedreven apparaten'. In de Gateway Arch in St. Louis werd het principe van de ruimtelift toegepast, een theoretisch model van Konstantin Tsiolkovsk. Het kleurenpalet van de lente-/zomercollectie 2005 bestaat uit zwart, wit en grijstonen.