Ensemble bestaande uit minijurk in grijs mengweefsel met uitwaaierend, kort rokgedeelte en sandalen

Maker
Dior (modehuis), Raf Simons (ontwerper)
MMH.2015.0103
Modemuseum Hasselt
2013/2013

Deze manteljurk komt uit de eerst ready-to-wear collectie die Raf Simons voor Dior ontwierp. Voor dit klokvormige silhouet haalde Simons zijn inspiratie bij het 'Bar'ensemble uit Christian Diors eerste collectie van 1947. Dit ensemble vertegenwoordigde de iconische 'New Look' van Dior met zijn ronde schouders, hoge en benadrukte buste, smalle taille, enkellange en bolle rokken, handschoenen, hoed en hoge hakken. De hypervrouwelijke smalle taille en bolle rok van dit silhouet uit de collectie van het Modemuseum Hasselt refereren aan deze 'New Look' en zorgen voor een fascinerende spanning met het masculien stofgebruik, de gepunte revers en de sluiting met dubbele knopenrij. Diors fascinatie voor de mannelijke kleermakerssnit en stoffen komen tot uiting in zijn A-lijn. Een evolutie weg van de New Look naar een simpelere, architectonische vormgeving. Grijze manteljurk in fijne wol. Lange reverskraag die sluit in de lenden. Sluiting van dubbele knopenrij met grote grijze knopen. De rok is klokvormig en wordt bol gehouden door een stijve dubbeling. De centrageneep van het lijfje loopt in de rok door in een naad tot de zoom. De centragenaden hebben een zak in naad. Op deze naden in voorste en rug een versiering van roze en zilverkleurige langwerpige pailletten. Enkel de zijstukken hebben een lendennaad. De jurk is volledig gedubbeld met een grijze zijden voering. Open schoenen in grijs slangenleer met hoekige teen. De hiel en het enkelbandje in een roze leer met slangenprint. Het enkelbandje sluit met een pinkroze metalen gesp. Over de wreef een brede pinkroze metalen band. De band loopt door onder de schoen. De hoge hoekige hak verbreed naar de boord en is bekleed met roze leer met slangenprint. De binnenkant van de metalen band heeft een grijze leren strook en is aan de zijkanten elastisch. De binnenkant van de schoen is gedubbeld met ecrukleurig leer. De zool is van natuurkleurig leer.