Ensemble bestaande uit klakhoed en hoedendoos

Maker
Cession (kledingwinkel), Fromont (hoedenmaker)
MMH.1987.0341
Modemuseum Hasselt
1930

De klakhoed of Gibus hoed werd voor het eerst gepatenteerd door de Franse hoedenmaker Antoine Gibus. Deze hoed met een mechanisme in het binnenwerk kon met één handbeweging transformeren tot een platte ovale schijf en was speciaal ontworpen voor een bezoek aan het theater. De eigenaar kon de ingeklapte hoed op deze manier makkelijk onder de theaterstoel wegbergen tijdens de voorstelling. De hoge hoed is gemaakt van zwarte ottoman. De hoed heeft een hoge platte bol en een licht omgeplooide rand. Rond de bol is een lint in zwarte ottoman aangebracht. De rand is afgewerkt met een zwarte geribde bies. De binnenzijde van de hoed is gedubbeld met zwarte geribde voering. De hoed is een inklapbare hoge mannenhoed. De hoed ligt opgeborgen in de originele hoedendoos. De ovale hoedendoos is gemaakt van zwarte en groene karton. De deksel en de doos worden door middel van vier bindlinten gesloten. Aan de rechterzijde van de hoedendoos is een kleine koperkleurige greep aangebracht. De binnenzijde van de hoedendoos is gedubbeld met ecru karton bedrukt met kleine blauwe sterren.