Ensemble bestaande uit blouse en broek in bordeauxrood satijn

Doorzoek de website met tags
Maker
Kenzo Takada (ontwerper)
MMH.2013.0125
Modemuseum Hasselt
1974/1980

In 1964 besluit de Japanse modeontwerper Kenzo Takado naar Parijs te trekken waar hij al snel zijn eigen boetiek opent. Onder het label 'Jungle Jap' verkoopt Kenzo er zijn eigenzinnige, eclectische ontwerpen. De traditionele Japanse snit in combinatie met levendige kleuren en drukke prints en texturen worden zijn handelsmerk. Kenzo weet als geen ander elementen uit alle hoeken van de wereld samen te voegen tot een geheel. Dit bordeaux ensemble is hier een voorbeeld van. Elementen van het klassieke Franse boerenhemd werden gecombineerd met een oosterse harembroek. Dit ensemble komt uit de privé-garderobe van Danielle Luquet de Saint Germain. Zij was in de jaren 1960 en 1970 model en muze van Yves Saint Laurent. In die tijd mochten modellen per seizoen een couturestuk houden, waardoor ze een heuse verzameling bijeenbracht. De Luquetcollectie bestond uit meer dan 10000 haute-couturestukken van onder andere Azzedine Alaïa, Claude Montana, Kenzo Takado en Yves Saint Laurent. In 2013 werd de volledige collectie geveild. Zeer wijde blouse met rechtopstaande kraag en knoopssluiting. Platstuk op de schouders dat doorloopt in de rug en een horizontale naad vormt. Onder de platstuknaden in voorste en rug kleine losse plooien. Het voorpand loopt in een schuine punt van zijnaad naar middenvoor. In de rug is de boord afgrond naar de zijnaden toe. Lange mouw met op de kop kleine losse plooien. Polsboord met knoop en knoopsgat. Wijde lange broek met zakken in naad en ritssluiting. Lendenband die sluit met knoop en knoopsgat. Onder de lendenband rondom kleine ingelegde losse plooien. De broek versmalt naar de boord en heeft een omslag.